Vijf tips om voldoende en goed te slapen

Als je er over nadenkt spenderen we een groot deel van onze tijd aan slapen. Althans dat hoop ik dat je dat doet. Wanneer je dat niet doet kan dat ernstige gevolgen hebben voor jou prestaties later op de dag. Niet alleen in de persoonlijke sfeer maar ook op je werk.

Waarom gaan we slapen?

Tijdens onze slaap zullen organen herstellen, zoals bijvoorbeeld het spierherstel. Daarnaast hebben de hersenen ook goede rust nodig om all prikkels en indrukken te verwerken. Belangrijk dus om onze zogenoemde cognitieve zaken goed uit te voeren.

Slaapgebrek

Slapen

Je herkent het vast wel: in de auto onderweg naar je werk, en dan ineens merk je op dat je dacht volledig af gewaald zijn en je schrikt even op. Je beseft dat jet een stukje van reis gemist hebt. Levensgevaarlijk! Of je merkt dat je niet voor uit te branden bent op je werk. Elke keer bijna in slaap vallen, niet geconcentreerd bezig zijn, waardoor je veel fouten maakt bijvoorbeeld in je e-mails.

Allemaal herkenbare voorbeelden van resultaten als je slaap te kort komt.

Een goede nachtrust

Maar hoe voorkom je nu slaapgebrek? Allereerst, voorkomen kan niet altijd helemaal, maar er zijn een aantal basisegels die je al een heel eind op weg kunnen helpen.

  1. Deze is lastig en confronterend, maar het zorgt voor veel rust. Stop je telefoon weg voordat je gaat slapen. Het liefst een uur voordat je gaat slapen. Een uur is misschien wat veel maar begin eerst eens met 30 minuten van te voren. Het “blauwe” ligt van je schermpje zorgt er namelijk voor dat de slaapstimulerende hormonen minder of niet aangemaakt worden. Dat betekent dus lastig in slaap komen. Je hersenen denken nog steeds dat het dag is. Neem de telefoon dus ook niet mee naar bed!
  2. Zet een wekker! Nee, niet om je te alarmeren wanneer je op moet staan, maar wanneer je gaat slapen. Zo creëer je rust. Zet het alarm tijdig zodat je ook weet dat je je telefoon aan de kant moet leggen (zie eerste punt). Als je weet hoeveel slaap je nodig hebt dan hoef je ‘s-morgens geen wekker te zetten. Om daar achter te komen kan je gebruik maken van verschillende apps die je nachtrust bijhouden.
  3. Laat drank staan. Ja zowel alcoholische dranken als bijvoorbeeld koffie, cola of energie dranken. Cafeïnehoudende dranken stimuleren dus je alertheid gaat omhoog en dat is dus niet bevorderend voor je rust. En alcohol? Ja dat weet iedereen (maar een wijntje op zijn tijd is natuurlijk best lekker). Als je dan toch dat ene wijntje neemt zorg ervoor dat je dat vroeg op de avond drinkt.
  4. Deze tip is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar zeker het proberen waard. Probeer als de wekker gaat, zoals beschreven in punt 2, te mediteren. Hierdoor komt je lichaam tot rust en is in slaap komen een stuk makkelijker. Er zijn genoeg apps die je kan gebruiken. Weet je niet hoe je moet beginnen met mediteren? Kijk even op de site van Hollandswelvaren.
  5. Zorg ervoor dat je slaapkamer een oase aan rust is. Netjes opgeruimd hoeft niet perse, maar het helpt wel. Je moet je er comfortabel voelen. Het beste is als je zowel licht en kleur rustig zijn in de kamer.

De helpende hand

Slaapkamer

Zoals je merkt is slapen nog een heel proces. Zelf gebruik ik bij elke stap een heerlijke olie om te ontspannen. Soms gebruik ik ze ook om even in te smeren als ik voel dat ik last heb van mijn spieren. Zo kan je ontspannen in slaap vallen en heb je zeker een goede nachtrust.

Mocht je je zelf nu herkennen: slapeloze nachten, niet alert op je werk? Ik kan je helpen om al deze tips in praktijk te brengen! Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.



    Ja, ik wil graag terug gemaild worden.Ja, ik wil graag gebeld worden (hieronder voorkeur voor datum en tijdstip aangeven)Ik slaap goed maar heb last van iets anders (specificeer hieronder).